Din varukorg är tom, men det behöver den inte vara.
-
+
KÖPVILLKOR
Om Pralinhuset Chokladtillverkning i Stockholm AB
Företaget har sitt säte i Tyresö. Postadress: Energivägen 2C, 135 49 Tyresö. För kontakt, vänligen mejla till [email protected] och ange ditt ärende samt kontaktuppgifter – vi återkommer inom kort.
Beställning
När du har slutfört din beställning skickas en preliminär orderbekräftelse till din e-postadress. Orderbekräftelsen innehåller information om produkter, priser samt och leveransadress.
Om du önskar att fakturan skickas till en specifik e-postadress eller om du har annan fakturaadress än den angivna i beställningen, måste detta meddelas innan varorna skickas genom e-post till [email protected].
När din order har granskats i fabriken skickas en uppdaterad orderbekräftelse med information om lagerstatus och preliminärt leveransdatum.
Leverans
Våra normala leveranstider till återförsäljare är 1–2 veckor. Under högsäsong (augusti–september samt januari–mars) kan leveranstiden vara 2–6 veckor. Vid större, företagsanpassade eller specialbeställningar kan leveranstiden förlängas enligt överenskommelse.
Om förseningar uppstår utan att vi meddelat förlängd leveranstid, vänligen kontakta oss via [email protected].
Priser
Alla priser anges i SEK och är exklusive 12 % moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av leverantörer (exempelvis råvaror, förpackningar, el), tryckfel samt felaktig information, och förbehåller oss rätten att justera priser. Utbud och priser uppdateras normalt kvartalsvis.
Frakt
Fraktfritt gäller endast inom Sverige vid köp över 5 000 SEK exkl. 12 % moms (motsvarande 5 600 SEK inkl. moms).
Fraktfritt gäller endast inom Sverige vid köp över 5 000 SEK exkl. 12 % moms (motsvarande 5 600 SEK inkl. moms).
Hämtning från Pralinhusets butiker i Stockholm City eller Tyresö är kostnadsfri.
Observera att fraktpriset som visas i webbshoppen är en uppskattning, även om beloppet som visas är 0 SEK. Det slutgiltiga fraktpriset fastställs efter att beställningen har lagts och kan därför avvika från det preliminära beloppet.
Vid leverans på pall tillkommer fraktkostnad enligt DHL:s eller Dachsers prislista. Kostnad för Europall (200 kr per helpall) tillkommer och visas på slutfakturan (inte i webbshoppen).
Ångerrätt
Som kund har du enligt lag 14 dagars ångerrätt från den dag du mottagit varan. Produkten måste vara i obruten originalförpackning och ha förvarats torrt (16–18 °C) i livsmedelsgodkänd miljö.
Vid nyttjande av ångerrätt:
Skicka meddelande till [email protected] med följande uppgifter: kundnummer, företagsnamn, namn, adress, e-postadress, ordernummer samt vilka varor som returneras.
Returen ska ske inom 14 dagar efter ångermeddelandet. Du står för returfrakt samt ansvarar för att varan är väl förpackad och i ursprungligt skick.
Om produkten har hanterats så att dess värde minskat, har vi rätt att göra avdrag motsvarande värdeminskningen.
Ångerrätten gäller inte för:
Varor med bruten plombering/försegling av hälso- eller hygienskäl.
Specialtillverkade produkter med personlig anpassning.
Tjänster som redan har fullgjorts efter ditt samtycke.
Färskvaror eller livsmedel med kort hållbarhet.
För mer information, se Konsumentverkets regler om ångerrätt.
Reklamation och klagomål
Alla produkter kontrolleras noggrant innan leverans. Om en vara ändå är skadad eller felaktig vid mottagandet, åtar vi oss att kostnadsfritt rätta till felet enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.
bilder på fram- och baksida av produkt och etikett.
Reklamation ska göras inom 5 dagar från leverans.
Så här gör du vid reklamation:
Skicka mejl till [email protected] med namn, adress, e-postadress, ordernummer, beskrivning av felet och bilder. Om vi inte kan åtgärda felet eller ersätta varan, återbetalar vi den enligt gällande lag. Vi står för returfrakten vid godkänd reklamation.
Vi kan neka reklamation om varan inte bedöms vara felaktig. Vi följer alltid riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN), se arn.se.
Ansvarsbegränsning
Pralinhuset ansvarar inte för indirekta skador eller förseningar som orsakas av omständigheter utanför vår kontroll, t.ex.: arbetskonflikt, brand, krig, myndighetsbeslut, leverantörsproblem eller andra händelser som omfattas av Force Majeure.
Vi ansvarar inte heller för produktförändringar som gjorts av leverantörer.
Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, slutförsäljning eller färgskillnader. Då våra produkter är handgjorda kan variationer i utseende (ex. toppingplacering) förekomma. Vi strävar alltid efter att visa produkterna så korrekt som möjligt.
Information om cookies
Vi använder cookies enligt lagen om elektronisk kommunikation. En cookie är en liten textfil som sparas på din dator för att webbplatsen ska fungera optimalt. Du kan ställa in din webbläsare att neka cookies. Mer information finns på Post- och telestyrelsens webbplats.
Personuppgifter (GDPR)
Genom att handla hos Pralinhuset godkänner du vår dataskyddspolicy och behandling av personuppgifter. Vi samlar endast in nödvändiga uppgifter för att hantera din beställning och lämnar aldrig ut information till tredje part utan rättslig grund.
Pralinhuset Chokladtillverkning i Stockholm AB är personuppgiftsansvarig. Dina uppgifter används för orderhantering, nyhetsbrev och kampanjer.
Vad är en personuppgift?
Information som direkt eller indirekt kan kopplas till en fysisk person.
Vilka uppgifter lagras?
För att kunna hantera din order lagrar vi namn, adress, telefonnummer, e-post, IP-adress och köphistorik. Uppgifterna sparas så länge det krävs för att uppfylla avtalet eller rättsliga skyldigheter (t.ex. bokföringslagen).
Rättslig grund
Personuppgifter behandlas för att fullfölja köpeavtalet. Marknadsföring sker endast efter ditt samtycke.
Delning av uppgifter
Betalleverantör (Fortnox Finans): hanterar betalningar och lagrar nödvändiga uppgifter.
Fraktbolag (DHL, Dachser, UPS): får leveransinformation för avisering.
Nyhetsbrev (MailChimp): hanterar prenumeration och utskick.
Dina rättigheter
Du har rätt till:
tillgång till sparad information,
rättelse av felaktiga uppgifter,
radering ("rätten att bli glömd") enligt GDPR.
Vi använder SSL/TLS-kryptering för säker databehandling. Vår plattform drivs av Quickbutik AB, med säte i Helsingborg.
Ändringar av Allmänna Villkor
Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ändringar i dessa villkor. Eventuella ändringar publiceras online på vår webbplats, och de uppdaterade villkoren anses accepterade i samband med beställning eller besök på webbplatsen.
Tvist och lagval
Om en tvist inte kan lösas i samförstånd med vår kundtjänst, kan du som kund vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – se arn.se.
För kunder bosatta i ett annat EU-land än Sverige finns möjlighet att lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska avgöras enligt svensk lag och rätt.